Smärta!

Smärta kan bero på olika saker, till exempel att man har skadat sig, att man har en sjukdom som orsakar smärta eller att man mår psykiskt dåligt. När smärtan kommer plötsligt går det ofta att hitta en orsak till att det gör ont, som när man bränner sig eller får ryggskott.

Långvarig smärta, som pågår under många månader, kan bero på skador eller sjukdomar i leder, nerver och muskler. Reumatism, nervskador och fibromyalgi är exempel på orsaker till långvarig smärta.

Smärtan har ibland psykiska orsaker och visar att psyket belastas mer än vad man klarar av för tillfället.

Hur man upplever och hanterar smärtan är individuellt. Det finns många olika typer av smärta. Själva upplevelsen av smärta varierar ännu mer och ingen annan kan bedöma hur ont man har.

Källa: 1177.se


Jag har ont... Ganska mycket... Jag tror jag kan beskriva det med att jag känner mig "mör"! Mina armar orkar knappt lyfta något, mina händer har ingen kraft att hålla i något! Smärtan flyter på en våg då jag ömsom grinar illa och ömsom skrattar...

Att 4 timmars slipande av torkat spackel skulle kunna göra sådan skada på mig! Jag som trodde jag var resistent mot smärta! Att den inte kunde ta sig in i mig och tro att den bestämde! Men jag måste säga att jag är besegrad! Jag har låtit smärtan ta över och bestämmer nu över vad jag skall göra och inte göra! Det är bara att lyda!

Just nu säger hela kroppen: "SOV MÄNNISKA! MÖT TRÄNINGSVÄRKEN I MORGON!!!" *muwhahahahaha*

Tur att sinnet fortfarande är intakt ;)

Men... Jag kan ta smärtan! För jag vet att det var för en god sak! Det var roligt att slipa och jag hjälpte till, jag gjorde nytta (hoppas jag i alla fall).... Så att ha lite ont, det är egentligen inte en sådan stor betalning för att ha gjort gott... =D

Så, med tunga armar, en trött rygg och händer som knappt fungerar tar jag och kryper ner i min stora säng. Jag får längta efter mannen som ska ligga på min vänstra sida en natt till! <3

Kommentarer
Postat av: Ida

Smärta kan ibland vara genomlidligt om man vet hur man ska få bort den! :D

2009-10-06 @ 22:37:59
URL: http://lilla-pys.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0