Huvudvärk!

Huvudvärk är en i dagligt tal välkänd term som avser smärta i huvudet eller ansiktet. Värk i nacken kan också beskrivas som huvudvärk.

I stort sett alla människor har erfarenhet av huvudvärk. I åldern 19-30 år drabbas mer än 90% av alla kvinnor och 75 % av alla män då och då av huvudvärk. Förekomsten avtar med åldern och efter 70 års ålder drabbas endast 50% av kvinnorna och 25% av männen .

Huvudvärk kan ha många orsaker. Tillfällig huvudvärk kan bland annat utlösas av spänningar, till exempel för att man gnisslar tänder eller biter ihop käkarna när man sover. Den kan också orsakas av förkylning, hormonsvängningar, sömnbrist, alkohol, rökning samt av för mycket kaffe, te eller läkemedel som innehåller koffein. När det gäller återkommande huvudvärk är de allra vanligaste orsakerna spänningshuvudvärk och migrän. Huvudvärken kan också ha psykologiska orsaker, till exempel ängslan, oro eller depression.

Källa: Wikipedia



Den värsta huvudvärken är när man går och lägger sig med värk på kvällen och vaknar med samma verk på morgonen! Det är sådana dagar man bara vill lägga sig ned och låta huvudet flyta omkring i ett stort kar med vatten, alternativt ta en klubba och slå tills värken inte känns mer...

Men! Sedan vet jag ju också att ungefär 80% av min huvudvärk är självförvållad, dvs. spänner nacke/käkar, dricker för lite vatten. . . Japp! Det kostar att ligga på topp!

Dagen skulle gått i pluggningens tecken! Och, tanken har varit där, men, jag vaknade en aning sent, har antagligen legat konstigt, så huvudet har inte varit på min sida idag! DOCK har jag fått läst 60 sidor i en bok, så jag är rätt nöjd - och jag ger inte upp än!

Nej! Nu får det bli Hedvigsborgs underbara skogar en timme och sedan ska banne mig huvudvärken vara VÄCK!!!!!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0