Kramar....

Kram

 

En kram är en fysisk omfamning av en annan person med armarna. Kram är en form av beröring.

Kramen fyller i vissa sociokulturella sammanhang en viktig funktion vid hälsning och avsked, ofta som ett alternativ eller komplement till handskakning när detta kan kännas alltför formellt, i Sverige till exempel inom familjen eller den närmaste vänskapskretsen.

Kramen kan också vara ett sätt att ge tröst och trygghet åt en annan varelse. Denna användning har stöd i vetenskapliga undersökningar om samband mellan lugn och beröring.

Källa: Wikipedia



Nu för tiden är handskakningar allt mer sällsynta! Oftast kramas man, vi har blivit ett mycket kramigt folk. ;)

Dock kan jag känna att man kanske går lite för snabbt fram med att kramas, eller så är det så att det ligger hos mig... Kramas man, är jag sårbar och då också illa till mods. Så om jag tar initiativet till en kram, är det till sådana som jag känner att "det känns rätt", sådana jag kan lita på. Blir jag kramad av någon jag inte riktigt känner, eller litar på, kramas jag, men är en aning reserverad.

Vissa kramar känns ungefär som att krama en död gris (och ja, jag har faktiskt gjort det), andra känns som att krama ett träd (done that as well), andra som att bli kramad av en sådan där grip på en traktor (nej, jag har inte provat...) Men den perfekta kramen, den ska inte bara kännas fysiskt, den ska kännas inuti... i hjärtat.

När jag träffar någon, som jag kanske inte träffat på länge och som jag verkligen bryr mig om, då är en kram ett måste!

Den perfekta kramen, skall som sagt kännas i hjärtat. Det skall inte vara någon planerad kram. Den ska komma spontant! Den ska vara sådär att man inte vill släppa taget, när man känner att båda två skulle kunna stå länge och bara utbyta känslor med varandra. Då orden faktiskt är onödiga, man bara vet att det är ren och skär vänskap som strålar mellan båda två....

Att krama för att bli tröstad, att få borra in ansiktet i någons bröstkorg, bli hållen om och bara veta att allt kommer bli bra. Att krama för att visa kärlek, kärlek till sin man, till sin familj eller till sina vänner. Den första kramen man får av någon.

Den första kramen man ger till någon som man inte kramat på en väldigt lång tid kan väcka känslor av saknad, sorg och glädje. 

En kram kan i många fall säga så mycket mer än ord. Ja, orden kan faktiskt ses som helt meninglösa om den rätta kramen infaller.

En bra sak till! Man kan vara fler när man kramas och behöver inte tycka att det är något konstigt med det... ;) hehe






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0