Livlinor...

Livlina:

Livlina eller säkerhetslina är ett rep eller band som används i livräddande syften. Det kan antingen vara en lina som man ständigt har inknuten i en kroppssele, exempelvis för att förhindra fall, eller en lina som används vid en nödsituation och där ena änden kastas till den nödställde.

Bildlig använgning:

"Livlina" kan även användas bildligt för saker som kan rädda människor i nöd. Ett sådant exempel är i frågesportprogrammet Vem vill bli miljonär? där tävlingsdeltagare har "livlinor" med vilka de kan hålla sig kvar i tävlingen när man själv inte kan svara på frågan, exempelvis genom att fråga publiken.

Källa: Wikipedia




I natt när jag låg i sängen och vandrade mellan vaket tillstånd och sovande kom jag att tänka på detta med livlinor. I program som "Vem vill bli miljonär" har man tre livlinor. 50/50 - då två av de fyra svarsalternativen tas bort, Fråga publiken - då publiken få välja vilket svar de tycker är rätt och den tredje livlinan är Ring en vän.

Hur många av dessa livlinor kan vi anpassa till verkligheten? 50/50 såklart, det kan ju inte vara svårt, men fråga publiken, hrm... ja det kanske funkar det me! Men den lättaste livlivnan måste ändå vara Ring en vän!

MEN! Då kommer jag till nästa fundering! Hur ofta får man utnyttja denna livlina? Är det, en gång per dag, en gång i veckan, i månaden, en gång i livet? =S Jag tror att livlinan Ringa en vän, får användas en gång per dag, nej, en gång per timme... ÄH! Den kan användas när som helst!!!! (Dock måste den som ringer veta att det ibland kan vara svårt att komma fram)

Jag tycker det är helt OK att användas som livlina! Inga problem! Hämtar, skjutsar, fixar, stöttar och donar! =D Det är min grej! Jag gillar det! :D Shit, jag gillar att vara behövd... ;)

Congratz! U have just won a million dollars!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0